‘ΜΟΝΟ ΕΝΑ ΜΕΛΟΜΑΚΑΡΟΝΟ ΘΑ ΦΑΩ!’

Έχει έρθει αυτή η ‘επικίνδυνη’ στιγμή να πρέπει να απολογηθείς γιατί έφαγες μόνο ένα μελομακάρονο. Τα Χριστούγεννα έρχονται δυναμικά και αισθάνεσαι ότι απειλείσαι από τους πειρασμούς με το όνομα ‘μελομακάρονο’ και ‘κουραμπιέδες’.

Πόσα όμως ξέρεις πράγματι για αυτό?

!? Από που μας ήρθε το μελομακάρονο?

Η λέξη μελομακάρονο έχει αρχαιοελληνικές ρίζες από τις λέξεις ‘μέλι’ και ‘μακαρωνία’. Η μακαρωνία προσφερόταν στα νεκρώσιμα δείπνα της αρχαιότητας και είχε ως βάση τα ζυμαρικά. Η μακαρωνία όμως ως ρίζα έχει την λέξη ‘μακαρία’ που ήταν περίπου το αρχαίο μελομακάρονο. Η μακαρία ήταν το κομμάτι άρτου που προσέφεραν στις κηδείες και είχε το σχήμα του σύγχρονου μελομακάρονου. Με το πέρασμα των χρόνων και των λαών προστέθηκε μέλι και σήμερα έχουμε το μελομακάρονο.

Σήμερα, το μελομακάρονο έχει γίνει το σύμβολο της χριστουγεννιάτικης περιόδου και των χριστουγεννιάτικων τραπεζιών.Υπάρχει η σκέψη ότι αν φας ένα μελομακάρονο, θα παχύνεις ή θα χαλάσεις το πρόγραμμα διατροφής σου.

!? Ποιαείναι η θρεπτική του αξία?

Η θρεπτική αξία του μελομακάρονου οφείλεται στις αγνές πρώτες ύλες του : αλεύρι, ελαιόλαδο, ζάχαρη, χυμός πορτοκαλιού και μέλι. Η κλασσική παραδοσιακή συνταγή προσθέτει καρύδια, κανέλα και γαρύφαλλο.

Βλέποντας πως στην πραγματικότητα τα υλικά του είναι απλά, επικεντρωνόμαστε στα πιο ωφέλιμα συστατικά του:

  • Ελαιόλαδο: βασικό κομμάτι της μεσογειακής μας διατροφής και υπάρχει καθημερινά στο τραπέζι μας. Το ελαιόλαδο είναι πηγή ωφέλιμου λίπους, πολύ καλή πηγή αντιοξειδωτικών (βιταμίνη Ε και πολυφαινόλες). Οι δράσεις του ελαιολάδου είναι γνωστές στο πεδίο των καρδιαγγειακών νοσημάτων και της συνολικής υγείας του ατόμου λόγω και της αντιοξειδωτικής του ικανότητας.
  • Μέλι: ευεργετική πηγή σακχάρων μαζί με αντιμικροβιακές, αντιφλεγμονώδεις και αντιοξειδωτικές ικανότητες. Επίσης, έχει περιεκτικότητα σε βιταμίνη Β και C, πολυφαινόλες και σημαντικά μεταλλικά στοιχεία.
  • Καρύδια: από τους ξηρούς καρπούς που μπορούμε να επιλέγουμε καθημερινά, καθώς είναι πλούσια σε ω3 λιπαρά οξέα και πολυφαινόλες.

REPORT THIS AD

Και τα τρία συστατικά ασκούν, όπως φάνηκε, ασκούν αντιοξειδωτική δράση στον οργανισμό μας. Συνδυαστικά με τα μπαχαρικά των μελομακάρονων (κανέλα, γαρύφαλλο) και την βιταμίνη C από τον χυμό πορτοκάλι, η ωφέλιμη δράση του μελομακάρονου αυξάνεται.

!? Τα μελομακάρονα παχαίνουν?

Με βάση την θερμιδική ανάλυση των μελομακάρονων, βλέπουμε ότι ένα μέτριο μελομακάρονο των 40-50 γραμμαρίων περιέχει περίπου 170 θερμίδες.  Αυτό που μπορεί να εκτινάξει το θερμιδικό τους περιεχόμενο στα ύψη είναι τα διάφορα είδη σοκολάτας ή άλλων γλάσων.

Σχετικά με τα άλλα μακροθρεπτικά τους στοιχεία βλέπουμε ότι κατά μέσο όρο περιέχουν 20 γραμμάρια υδατανθράκων, 2 γραμμάρια πρωτεΐνης και 9 γραμμάρια λίπους. Οι αναλύσεις διαφέρουν ανάλογα με τον τρόπο παρασκευής τους και με το μέγεθος τους.

Το βάρος σου, λοιπόν, θα αυξηθεί αν δεν φας’μόνο ένα’, αλλά αν ξεπεράσεις το μέτρο. Το μικρό τους μέγεθος είναι αυτό που σε ξεγελάει και η σκέψη του ‘1 φορά τον χρόνο τα έχουμε’.

Στην πραγματικότητα, δεν θα συμβεί μεγάλη διαφορά στο βάρος σου αν ξεφύγεις λίγο την περίοδο των γιορτών. Πρέπει να σκεφτείς, όμως, ότι όλα τα παραπάνω είναι μια δικαιολογία για να ξεφύγεις μπαίνοντας στον φαύλο κύκλο του ‘μια φορά θα φάω’ .

Τα μελομακάρονα έχουν θέση στο χριστουγεννιάτικο πρόγραμμα διατροφής σου!

Μπορείς να το καταναλώσεις μαζί με τον καφέ ή τον χυμό σου, αλλά και μαζί με το φρούτο σου!